lärdomar från McDonald’s europeiska leverantörskedjor
Isgren, Ellinor and Hunter, Erik
(2013).
Strukturer och strategier för lönsam produktion och säker tillförsel av inhemskt nötkött.
Alnarp:
(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology, Sveriges lantbruksuniversitet.
Landskap trädgård jordbruk : rapportserie
; 2013:24
[Report]
![]() |
PDF
1MB |
Abstract
I den här rapporten presenteras resultatet från ett forskningsprojekt utfört vid Sveriges Lantbruksuniversitet i samarbete med McDonald’s Sverige, Sveriges Nötköttsproducenter och LRF. Syftet var att dra lärdomar från några av McDonald’s europeiska motsvarigheter och deras leverantörskedja, kring hur olika strukturer och strategier i kedjan kan hjälpa till att stimulera och stärka produktionen av inhemskt nötkött och därmed också säkra tillgången. Efter litteraturstudier intervjuades personer inom leverantörskedjan i Österrike, Irland och Storbritannien under våren 2013. Materialet kompletterades sedan med intervjuer med personer inom den svenska nötköttskedjan.
Rapportens resultatdel inleds med en översikt över nötköttsproduktion och -marknad i de fyra länderna. Skillnader och likheter diskuteras, och både i skillnaderna och i likheterna god potential till kunskapsöverföring mellan länderna – även om det måste göras med viss försiktighet.
När vi tittar närmre på de kedjor som kan sägas utgöra vår ”fallstudie” har vi identifierat ett antal faktorer som kan kunna ligga till grund för rekommendationer för svenska nötköttskedjor. En är hur man inom producentledet organiserar sig i form av olika typer av producentföreningar och -grupper. Vi uppmuntrar utvecklingen mot mer organisation av olika typer inom det svenska producentledet.
Vi såg också ett ökat fokus på samarbete mellan olika nivåer i kedjan, och flera exempel visas upp i rapporten, såsom gemensamma satsningar på kunskapsöverföring och utveckling av kvalitetssäkringssystem. Det råder en stor tilltro till att samarbete och god kommunikation genom hela kedjan är en nödvändig och framgångsrik strategi för nötköttssektorn.
Alla tre kedjor använder sig av de omfattande kvalitetssäkringssystem som utvecklats för inhemskt nötkött. Systemen har växt fram utifrån konsumenternas efterfrågan och krav, vilket kanske är den största anledningen till att de ses som en nödvändig och generellt positiv utveckling. Ett annorlunda utgångsläge i Sverige gör att vi ställer oss tveksamma till att försöka efterlikna dessa länder på den här punkten. I Österrikes kedja har man dock även utvecklat ett system specifikt för McDonald’s kedja. I utbyte för att uppfylla företagets krav får producenter en merbetalning per kg av slaktvikten. På så sätt vill man bidra på ett mer direkt sätt till den inhemska produktionen av en viss sorts nötkött.
I alla fyra länder är det köparna, såsom dagligvaruhandeln, som uppfattas ha makten i kedjan - vilket ses som problematiskt. Det här behöver angripas från två håll; dels behöver producenterna göra vad de kan för att skapa en bättre position genom till exempel organisation, och dessutom utnyttja sin befintliga förhandlingskraft bättre. Dels behöver köpare som månar om att kunna köpa inhemskt nötkött även i framtiden anamma mer långsiktiga strategier, där man tar hänsyn till vad som händer i hela kedjan och inte bara i transaktionen med den direkta leverantören.
Rapporten avslutas med våra slutsatser och rekommendationer som riktar sig mot producenter såväl som förädlingsledet och köpare, samt några mot sektorn som helhet.
Authors/Creators: | Isgren, Ellinor and Hunter, Erik | ||||
---|---|---|---|---|---|
Title: | Strukturer och strategier för lönsam produktion och säker tillförsel av inhemskt nötkött | ||||
Subtitle: | lärdomar från McDonald’s europeiska leverantörskedjor | ||||
Alternative abstract: |
| ||||
Series/Journal: | Landskap trädgård jordbruk : rapportserie (1654-5427) | ||||
Year of publishing : | 2013 | ||||
Number: | 2013:24 | ||||
Number of Pages: | 52 | ||||
Place of Publication: | Alnarp | ||||
Publisher: | Institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi, Sveriges lantbruksuniversitet | ||||
ISBN for printed version: | 978-91-87117-55-8 | ||||
ISBN for electronic version: | 978-91-87117-55-8 | ||||
ISSN: | 1654-5427 | ||||
Language: | Swedish | ||||
Publication Type: | Report | ||||
Full Text Status: | Public | ||||
Agris subject categories.: | E Economics, development, and rural sociology > E10 Agricultural economics and policies E Economics, development, and rural sociology > E20 Organization, administration and management of agricultural enterprises or farms | ||||
Subjects: | (A) Swedish standard research categories 2011 > 4 Agricultural Sciences > 405 Other Agricultural Sciences > Other Agricultural Sciences not elsewhere specified (A) Swedish standard research categories 2011 > 5 Social Sciences > 502 Economics and Business > Business Administration | ||||
Keywords: | nötkött, värdekedja, leverantörskedja, Europa, lönsamhet, samarbete, kommunikation | ||||
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-e-1702 | ||||
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-e-1702 | ||||
ID Code: | 10896 | ||||
Department: | (LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology | ||||
Deposited By: | Ellinor Isgren | ||||
Deposited On: | 14 Nov 2013 10:15 | ||||
Metadata Last Modified: | 22 Apr 2015 23:15 |
Repository Staff Only: item control page