intervjubaserad studie av Lantmästarprogrammet
Larsson Jönsson, Helene
(2013).
Studiebesökens pedagogiska potential i högre utbildningar.
Alnarp:
(LTJ, LTV) > Department of Biosystems and Technology (from 130101), Sveriges lantbruksuniversitet.
Landskap trädgård jordbruk : rapportserie
; 2013:25
[Report]
![]() |
PDF
613kB |
Abstract
Inom ramen för en fyra-veckors projektkurs genomfördes en intervjubaserad studie om studiebesökens utnyttjande på Lantmästarprogrammet vid SLU. Studiens syfte var att få en
inblick i kursledares och studenters uppfattning samt deras pedagogiska tankar om studiebesök. Studien består av tre intervjuer med kursansvariga lärare samt av en
gruppintervju med åtta lantmästarstudenter. Intervjumaterialet sammanställdes till ett protokoll som sedan användes för att skapa nya frågekategorier. Intervjuerna visade att det fanns variation mellan olika studiebesök både vad gäller planering, genomförande och
återkoppling. De intervjuade lärarna lade stor vikt vid att skapa ett bra förhållande mellan universitet och näringsliv. Lärarna hade många kreativa idéer och hade funderat/provat på att använda studiebesöken på ett sätt så att studenterna hade möjlighet att uppnå en djupare
förståelse. Studentgruppen önskade en bättre planering och tydligare mål med studiebesöken så att de kan fokusera på rätt saker när de är ute på studiebesöken. Vidare ser studenterna gärna att de har någon sorts uppgift att ta reda på eller praktiskt utföra under studiebesöken så
att de kan koppla ihop teori och praktik. Intervjustudien gav en bra inblick i hur lärare och studenter på Lantmästarprogrammet upplever studiebesöken och kan användas som underlag till vidare diskussion mellan lärare och studenter så att studiebesöken kan utvecklas så att de
kan bidra till att ge studenterna en djupare förståelse.
Authors/Creators: | Larsson Jönsson, Helene | ||||
---|---|---|---|---|---|
Title: | Studiebesökens pedagogiska potential i högre utbildningar | ||||
Subtitle: | intervjubaserad studie av Lantmästarprogrammet | ||||
Alternative abstract: |
| ||||
Series Name/Journal: | Landskap trädgård jordbruk : rapportserie | ||||
Year of publishing : | 2013 | ||||
Number: | 2013:25 | ||||
Number of Pages: | 19 | ||||
Place of Publication: | Alnarp | ||||
Publisher: | Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds och jordbruksvetenskap, veriges Lantbruksuniversitet | ||||
ISBN for electronic version: | 978-91-87117-56-5 | ||||
ISSN: | 1654-5427 | ||||
Language: | Swedish | ||||
Publication Type: | Report | ||||
Full Text Status: | Public | ||||
Agris subject categories.: | C Education, extension, and advisory work > C10 Education | ||||
Subjects: | (A) Swedish standard research categories 2011 > 5 Social Sciences > 503 Educational Sciences > Pedagogy (A) Swedish standard research categories 2011 > 5 Social Sciences > 503 Educational Sciences > Learning | ||||
Agrovoc terms: | learning, learning capacity, agriculture | ||||
Keywords: | studiebesök, pedagogik, praktiskt lärande | ||||
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-e-1740 | ||||
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-e-1740 | ||||
ID Code: | 10954 | ||||
Department: | (LTJ, LTV) > Department of Biosystems and Technology (from 130101) | ||||
Deposited By: | Fil.Dr Helene Larsson Jönsson | ||||
Deposited On: | 20 Dec 2013 13:10 | ||||
Metadata Last Modified: | 18 Feb 2016 09:26 |
Repository Staff Only: item control page