- en jämförande studie
Håkansson, Fanny and Spendrup, Sara
(2015).
Handlare och konsumenter om svenska tomater.
Alnarp:
(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology, Sveriges lantbruksuniversitet.
LTV-fakultetens faktablad
; 2015:31
[Factsheet]
![]() |
PDF
725kB |
Abstract
Tomat är en viktig produktgrupp och en basvara i mångas hem. I dagsläget är marknadsandelen för de svenskodlade tomaterna, jämfört med importerade tomater, liten. I detta faktablad presenteras en studie som genomfördes våren 2015 inom ramen för Tillväxt Trädgård-projektet Konsumentstudie frukt och grönt: Kommunikation i butik. Underlag för studien har varit en kandidatuppsats utförd med stöd från Partnerskap Alnarp, LRF Trädgård producentföreningen SydGrönt (Håkansson 2015). Datamaterialet utgörs av två olika enkätundersökningar; en riktad till handlare och en till konsumenter. Syftet med undersökningarna var att genom en jämförelse mellan handlare och konsumenter hitta likheter såväl som skillnader kring frågor som rör den svenska tomatmarknaden, exempelvis respondenternas syn på importerade och svenska tomater och vilka kvalitetsaspekter och egenskaper som efterfrågas hos tomat. Genom en ökad förståelse av vad konsumenter anser vara viktigt ökar möjligheten att kunna profilera kommunikationen av svenska tomaterna på ett framgångsrikt sätt. Jämförelsen visade att handlarna hade stor kunskap om konsumenternas preferenser och att smak är den viktigaste egenskapen för konsumenter när de köper tomat. Resultatet visade även att både handlare och konsumenter hade en väldigt god inställning till svenska tomater.
Authors/Creators: | Håkansson, Fanny and Spendrup, Sara |
---|---|
Title: | Handlare och konsumenter om svenska tomater |
Subtitle: | - en jämförande studie |
Series/Journal: | LTV-fakultetens faktablad (BIB14970973) |
Year of publishing : | 2015 |
Depositing date: | 24 November 2015 |
Number: | 2015:31 |
Number of Pages: | 4 |
Place of Publication: | Alnarp |
Publisher: | Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet |
Associated Programs and Other Stakeholders: | Z - SLU - Libray > Odla mera |
Language: | Swedish |
Publication Type: | Factsheet |
Full Text Status: | Public |
Agris subject categories.: | E Economics, development, and rural sociology > E70 Trade, marketing and distribution E Economics, development, and rural sociology > E73 Consumer economics |
Subjects: | (A) Swedish standard research categories 2011 > 5 Social Sciences > 502 Economics and Business > Business Administration |
Agrovoc terms: | tomatoes, domestic production, domestic market, consumers, supermarkets, sweden |
Keywords: | svenska tomater, konsumenter, detaljister |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-e-3093 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-e-3093 |
ID Code: | 12851 |
Faculty: | LTV - Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap |
Department: | (LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology |
External funders: | Partnerskap Alnarp |
Deposited By: | PhD studen Sara Spendrup |
Deposited On: | 26 Nov 2015 13:36 |
Metadata Last Modified: | 14 Oct 2019 15:03 |
Repository Staff Only: item control page