Home About Browse Search
Svenska


Konsumenten avgör värdet i lokalproducerat

Nilsson, Jerker (2016). Konsumenten avgör värdet i lokalproducerat. Lantbrukets affärer. 2016:6, 48-48
[Journal article]

[img]
Preview
PDF - Published Version
73kB

Abstract

Alla talar om ”närproducerad mat”, men det är inte lätt att förstå vad detta innebär. Om närproducerat ska översättas till engelska och flera andra språk, blir det ”lokalproducerat”, men inte heller då blir innebörden tydlig.
Det framgår i en artikel, där tre forskare försöker bestämma vad som är mest lönsamt – lokala viner eller ”globala” (internationellt marknadsförda) viner eller någon mellanform. De måste då ange diverse kriterier för vad som är lokalproducerat. Den enklaste faktorn är det geografiska avståndet mellan producenten och konsumenten, men frågan är hur långt det som mest får vara. I litteraturen förekommer vitt skilda maximiavstånd – ända upp till 500 kilometer. Femtio mil och lokalproducerat – det låter inte rimligt.

Authors/Creators:Nilsson, Jerker
Title:Konsumenten avgör värdet i lokalproducerat
Series/Journal:Lantbrukets affärer (1404-6679)
Year of publishing :2016
Volume:2016
Number:6
Page range:48-48
Number of Pages:1
Publisher:Tejarps förlag
ISSN:1404-6679
Language:Swedish
Publication Type:Journal article
Refereed:No
Article category:Popular
Version:Published version
Full Text Status:Public
Subjects:(A) Swedish standard research categories 2011 > 5 Social Sciences > 502 Economics and Business > Business Administration
Keywords:närproducerat, lokalproducerat, livsmedel, konsumenter
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-e-3820
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-e-3820
ID Code:13757
Faculty:NJ - Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap
Department:(NL, NJ) > Dept. of Economics
Deposited By: SLUpub Connector
Deposited On:02 Dec 2016 08:55
Metadata Last Modified:02 Dec 2016 08:55

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits