Göransson, Eva and Lundqvist, Peter
(2019).
Arbetsmiljöutbildning på Naturbruksgymnasium med inriktning lantbruk.
Alnarp:
(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology, Sveriges lantbruksuniversitet.
; 2019:9
[Report]
![]() |
PDF
3MB |
Abstract
Jord- och skogsbruk är fortfarande en av landets mest skadedrabbade näringar och det är av största vikt att framtidens företagare och medarbetare inom den gröna sektorn, tidigt får kunskap och insikt om arbetsmiljöns betydelse för ett tryggt, säkert och gott arbete för att skapa en förbättrad säkerhetskultur inom näringen. Denna studie syftade till att kartlägga och analysera den arbetsmiljöutbildning som ges vid svenska naturbruksgymnasier och avgränsades till Naturbruksprogrammets lantbruksinriktning.
Samtliga 29 skolor med lantbruksinriktning erhöll enkäter, med något olika innehåll till rektorer, driftsledare, lärare samt instruktörer med frågor kring utbildning, läromedel och samsyn/kommunikation.
Det material som inkom (svarsfrekvens 33 %) visade att naturbruksgymnasierna i Sverige hade ett högt säkerhetstänkande och väl upparbetade rutiner för olyckor och tillbud och att detta upplevdes välkänt och väl fungerande av personalen. Det fanns en tendens till att instruktörerna inte i lika hög grad upplevde att rapporteringen ledde till uppföljning och åtgärder.
Den grundläggande arbetsmiljöutbildningen i kursen Naturbruk, fick varierande omfattning på grund av avsaknad av timanvisning samt svårigheter att finna adekvata läromedel, vilket riskerar att medföra att elevernas kunskaper inte blir likvärdiga utan kommer att bero på respektive lärares intresse och tidsutrymme. De undervisande lärarnas vitt skilda bakgrunder, ger ytterligare tyngd åt behovet av relevant sammanhållen litteratur.
Sammantaget tydde resultaten också på att undervisningen i karaktärsämneskurserna generellt inte axlade den utvecklande roll de ska ha gällande arbetsmiljöfrågorna, enligt kursplanernas målbeskrivning och centrala innehåll. Troliga förklaringar kan vara läromedel med bristande anknytning och uppdatering till gällande kursmål, enskilda lärares intresse i frågan och/eller otydligheter kring vad som ska undervisas i vilken kurs.
Insikten kring hur viktiga instruktörerna är som förebilder, bör föranleda ökat fokus på att utbilda dem i arbetsmiljöfrågor.
Authors/Creators: | Göransson, Eva and Lundqvist, Peter | ||||
---|---|---|---|---|---|
Title: | Arbetsmiljöutbildning på Naturbruksgymnasium med inriktning lantbruk | ||||
Alternative abstract: |
| ||||
Year of publishing : | 2019 | ||||
Number: | 2019:9 | ||||
Number of Pages: | 38 | ||||
Place of Publication: | Alnarp | ||||
Publisher: | Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet | ||||
ISBN for electronic version: | 978-91-576-8968-9 | ||||
Language: | Swedish | ||||
Publication Type: | Report | ||||
Article category: | Other scientific | ||||
Full Text Status: | Public | ||||
Subjects: | (A) Swedish standard research categories 2011 > 5 Social Sciences > 509 Other Social Sciences > Work Sciences (A) Swedish standard research categories 2011 > 5 Social Sciences > 503 Educational Sciences > Learning (A) Swedish standard research categories 2011 > 4 Agricultural Sciences > 401 Agricultural, Forestry and Fisheries > Agricultural Science | ||||
Keywords: | arbetsmiljöutbildning, naturbruksgymnasium, lantbruk | ||||
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-p-102516 | ||||
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-p-102516 | ||||
ID Code: | 16427 | ||||
Faculty: | LTV - Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap | ||||
Department: | (LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology | ||||
Deposited By: | SLUpub Connector | ||||
Deposited On: | 08 Nov 2019 12:23 | ||||
Metadata Last Modified: | 08 Nov 2019 12:23 |
Repository Staff Only: item control page