Roos, Anders and Nyrud, Anders Qvale
(2008).
Kundens syn på trä.
Uppsala:
(S) > Dept. of Forest Products (until 180101), Sveriges lantbruksuniversitet.
Fakta. Skog
; 2008:8
[Factsheet]
![]() |
PDF
387kB |
Official URL: https://arbetsplats.slu.se/sites/sfak/faculty_doc/...
Abstract
• Människor uppskattar att se på träytor. Trä upplevs som naturligt och harmoniskt. • Det visuella intrycket har en stor inverkan på köpval när det gäller synliga träprodukter som golv och terrassvirke. • Trä föredras framför alternativen skiv- och kompositmaterial, och trägolv är mer populära än laminatgolv. • Terrassvirke bör upplevas som harmoniskt och levande, utan störande visuella företeelser som kvistar eller fläckar. • Miljöcertifiering är viktig för konsumenten – viktigare än vad träbranschen kanske tror. • Man kan urskilja tre kundgrupper för terrassvirke: gröna kunder, estetiska kunder samt priskänsliga kunder. • Med preferensanalys kan träbranschen utveckla produkter som kunderna uppskattar samt snabba på och fokusera innovationsprocessen.
Authors/Creators: | Roos, Anders and Nyrud, Anders Qvale |
---|---|
Title: | Kundens syn på trä |
Series Name/Journal: | Fakta. Skog |
Year of publishing : | 2008 |
Number: | 2008:8 |
Number of Pages: | 4 |
Place of Publication: | Uppsala |
Publisher: | Sveriges lantbruksuniversitet |
ISSN: | 1400-7789 |
Language: | Swedish |
Publication Type: | Factsheet |
Refereed: | No |
Full Text Status: | Public |
Subjects: | Obsolete subject words > FORESTRY, AGRICULTURAL SCIENCES and LANDSCAPE PLANNING > Product science > Wood fibre and forest products |
Keywords: | konsumentanalys, preferenser |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-2-33 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-2-33 |
ID Code: | 3566 |
Department: | (S) > Dept. of Forest Products (until 180101) |
Deposited By: | Göran Sjöberg |
Deposited On: | 19 Feb 2009 00:00 |
Metadata Last Modified: | 02 Dec 2014 10:23 |
Repository Staff Only: item control page