Home About Browse Search
Svenska


Kundens syn på trä

Roos, Anders and Nyrud, Anders Qvale (2008). Kundens syn på trä. Uppsala: (S) > Dept. of Forest Products, Sveriges lantbruksuniversitet. Fakta. Skog ; 2008:8
[Factsheet]

[img]
Preview
PDF
387kB

Official URL: https://arbetsplats.slu.se/sites/sfak/faculty_doc/...

Abstract

• Människor uppskattar att se på träytor. Trä upplevs som naturligt och harmoniskt. • Det visuella intrycket har en stor inverkan på köpval när det gäller synliga träprodukter som golv och terrassvirke. • Trä föredras framför alternativen skiv- och kompositmaterial, och trägolv är mer populära än laminatgolv. • Terrassvirke bör upplevas som harmoniskt och levande, utan störande visuella företeelser som kvistar eller fläckar. • Miljöcertifiering är viktig för konsumenten – viktigare än vad träbranschen kanske tror. • Man kan urskilja tre kundgrupper för terrassvirke: gröna kunder, estetiska kunder samt priskänsliga kunder. • Med preferensanalys kan träbranschen utveckla produkter som kunderna uppskattar samt snabba på och fokusera innovationsprocessen.

Authors/Creators:Roos, Anders and Nyrud, Anders Qvale
Title:Kundens syn på trä
Series/Journal:Fakta. Skog (1400-7789)
Year of publishing :2008
Number:2008:8
Number of Pages:4
Place of Publication:Uppsala
Publisher:Sveriges lantbruksuniversitet
ISSN:1400-7789
Language:Swedish
Publication Type:Factsheet
Refereed:No
Full Text Status:Public
Subjects:Obsolete subject words > FORESTRY, AGRICULTURAL SCIENCES and LANDSCAPE PLANNING > Product science > Wood fibre and forest products
Keywords:konsumentanalys, preferenser
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-2-33
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-2-33
ID Code:3566
Department:(S) > Dept. of Forest Products
Deposited By: Göran Sjöberg
Deposited On:19 Feb 2009 00:00
Metadata Last Modified:02 Dec 2014 10:23

Repository Staff Only: item control page