Home About Browse Search
Svenska


Konsumenter om sallat

Fernqvist, Fredrik and Andersson, Mattias and Ekelund, Lena (2011). Konsumenter om sallat. Alnarp: (LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology, Sveriges lantbruksuniversitet. LTJ-fakultetens faktablad ; 2011:13
[Factsheet]

[img]
Preview
PDF
781kB

Abstract

En studie riktad till 388 konsumenter har genomförts för att undersöka de svenska konsumenternas konsumtionsvanor och attityder för produktgruppen sallat. Studien innefattar också en beskrivning av den nuvarande produktionen och marknaden. Sallat har utvecklats till en av de mest differentierade varukategorierna i frukt- och gröntdisken. Två trender går tydligt att urskilja av försäljningsstatistiken. Den ena är stark prisfokus i försäljningen av bulkvaror som isbergssallat, som är den populäraste sallaten. Den andra trenden är ökningen av mervärdesförädlade nischprodukter som tar allt större andel av marknadsvärdet. Ökningen av färdiga sallatsmixer är ett uttryck för konsumenternas ökade behov av bekvämlighet (convenience). Ursprung är en faktor av stort intresse för konsumenterna. Omkring hälften av undersökningspersonerna kan anses ha särskilt stort intresse för svenskodlat. De efterfrågar svenska produkter och en tydlig märkning i butik. Endast hälften av konsumenterna är nöjda med ursprungsmärkningen.

Authors/Creators:Fernqvist, Fredrik and Andersson, Mattias and Ekelund, Lena
Title:Konsumenter om sallat
Series/Journal:LTJ-fakultetens faktablad (11465736)
Year of publishing :2011
Number:2011:13
Number of Pages:4
Place of Publication:Alnarp
Publisher:Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet
Associated Programs and Other Stakeholders:Z - SLU - Libray > Odla mera
Language:Swedish
Additional Information:Fakta från Tillväxt Trädgård
Publication Type:Factsheet
Refereed:No
Full Text Status:Public
Subjects:Obsolete subject words > INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS > Domestic science and nutrition
Obsolete subject words > FORESTRY, AGRICULTURAL SCIENCES and LANDSCAPE PLANNING > Plant production > Horticulture
Keywords:konsumentundersökning, grönsakskonsumtion, svenskodlat, sallat
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-5-203
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-5-203
ID Code:5882
Department:(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology
Deposited By: Lena Ekelund
Deposited On:22 Mar 2011 00:00
Metadata Last Modified:07 Apr 2015 09:06

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits