Skip to main content
SLU publication database (SLUpub)
Report, 2011

Bedömning av individers prestationer i grupparbeten : pedagogiskt projekt, 2010/11

Huisman, Mark

Abstract

Grupparbete är en vanlig arbetsform vid högskolor. Grupparbete är också en bra form för lärande. Vid bedömning och betygsättning av grupparbeten i Alnarp har ofta endast gruppens skriftliga slutprodukt och muntliga presentation bedömts, och samma betyg har delats ut till samtliga gruppmedlemmar. Ett behov av att betygsätta enskilda individers prestationer i grupparbete kan finnas. Syftet med denna studie är att undersöka landskapsarkitekt- och landskapsingenjörsstudenters uppfattningar om betygsättning av individuella prestationer i grupparbeten. 87 studenter som arbetat i 19 grupper har i en enkät fått betygsätta varandras och sina egna insatser i ett tvåveckors grupparbete. De har också fått ta ställning till viktningen mellan lärares och studenters inflytande över betyget av en individs insats i ett grupparbete. Efter en mycket översiktlig litteraturgenomgång formulerades frågor kring deltagarfrekvens, bidrag till grupprocess, bidrag till skriftlig produkt samt bidrag till muntlig presentation. Resultatet kan sammanfattas i att en majoritet av studenterna var skeptiska till betygsättning av individers prestationer i grupparbete, men att det också fanns många idéer om hur det i så fall skulle göras. Slutsatserna, som naturligtvis får vägas mot projektets blygsamma omfattning och hanteras med stor ödmjukhet är - Försök med studentkollegial bedömning i grupparbeten bör uppmuntras, då själva bedömningen kan bidra till ökat lärande - Tydliga bedömningskriterier måste finnas vid studentkollegial bedömning i grupparbeten - Självvärdering bör undvikas då mycket talar för att den blir missvisande - Dagbok, loggbok, enskilda samtal med studenter är några av de kommunikationsformer som finns för att fånga upp studenters uppfattningar om varandra i grupparbeten - Vid viktning mellan lärares och studenters betygsättning av individer i grupparbeten bör läraren behålla merparten av inflytandet Kollegial bedömning av studenters bidrag till grupprocess är ett område som är intressant att fördjupa sig i. 

Keywords

bedömning; betygsättning; grupparbete; landskapsarkitektprogram; landskapsingenjörsprogram

Published in

Landskap, trädgård, jordbruk : rapportserie
2011, number: 2011:16
ISBN: 978-91-86373-67-2
Publisher: Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet

      SLU Authors

    • Huisman, Mark

      • Department of Landscape Management and Horticultural Technology, Swedish University of Agricultural Sciences

    UKÄ Subject classification

    Pedagogy

    Permanent link to this page (URI)

    https://res.slu.se/id/publ/126259