pedagogiskt projekt, 2010/11
Huisman, Mark
(2011).
Bedömning av individers prestationer i grupparbeten.
Alnarp:
(LTJ, LTV) > Landscape Management, Design, and Construction (until 121231), Sveriges lantbruksuniversitet.
Landskap trädgård jordbruk : rapportserie
; 2011:16
[Report]
![]() |
PDF
348kB |
Abstract
Grupparbete är en vanlig arbetsform vid högskolor. Grupparbete är också en bra form för lärande. Vid bedömning och betygsättning av grupparbeten i Alnarp har ofta endast gruppens skriftliga slutprodukt och muntliga presentation bedömts, och samma betyg har delats ut till samtliga gruppmedlemmar. Ett behov av att betygsätta enskilda individers prestationer i grupparbete kan finnas. Syftet med denna studie är att undersöka landskapsarkitekt- och landskapsingenjörsstudenters uppfattningar om betygsättning av individuella prestationer i grupparbeten.
87 studenter som arbetat i 19 grupper har i en enkät fått betygsätta varandras och sina egna insatser i ett tvåveckors grupparbete. De har också fått ta ställning till viktningen mellan lärares och studenters inflytande över betyget av en individs insats i ett grupparbete. Efter en mycket översiktlig litteraturgenomgång formulerades frågor kring deltagarfrekvens, bidrag till grupprocess, bidrag till skriftlig produkt samt bidrag till muntlig presentation. Resultatet kan sammanfattas i att en majoritet av studenterna var skeptiska till betygsättning av individers prestationer i grupparbete, men att det också fanns många idéer om hur det i så fall skulle göras. Slutsatserna, som naturligtvis får vägas mot projektets blygsamma omfattning och hanteras med stor ödmjukhet är
- Försök med studentkollegial bedömning i grupparbeten bör uppmuntras, då själva bedömningen kan bidra till ökat lärande
- Tydliga bedömningskriterier måste finnas vid studentkollegial bedömning i grupparbeten
- Självvärdering bör undvikas då mycket talar för att den blir missvisande
- Dagbok, loggbok, enskilda samtal med studenter är några av de kommunikationsformer som finns för att fånga upp studenters uppfattningar om varandra i grupparbeten
- Vid viktning mellan lärares och studenters betygsättning av individer i grupparbeten bör läraren behålla merparten av inflytandet
Kollegial bedömning av studenters bidrag till grupprocess är ett område som är intressant att fördjupa sig i.
Authors/Creators: | Huisman, Mark |
---|---|
Title: | Bedömning av individers prestationer i grupparbeten |
Subtitle: | pedagogiskt projekt, 2010/11 |
Series Name/Journal: | Landskap trädgård jordbruk : rapportserie |
Year of publishing : | 26 April 2011 |
Number: | 2011:16 |
Number of Pages: | 13 |
Place of Publication: | Alnarp |
Publisher: | Område landskapsutveckling |
ISBN for printed version: | 978-91-86373-67-2 |
ISSN: | 1654-5427 |
Language: | Swedish |
Publication Type: | Report |
Full Text Status: | Public |
Subjects: | (A) Swedish standard research categories 2011 > 5 Social Sciences > 503 Educational Sciences > Pedagogy |
Keywords: | bedömning , betygsättning, grupparbete, landskapsarkitektprogram, landskapsingenjörsprogram |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-e-72 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-e-72 |
ID Code: | 8088 |
Department: | (LTJ, LTV) > Landscape Management, Design, and Construction (until 121231) |
Deposited By: | Mark Huisman |
Deposited On: | 29 Apr 2011 10:47 |
Metadata Last Modified: | 02 Dec 2014 10:45 |
Repository Staff Only: item control page