Fernqvist, Fredrik and Andersson, Mattias and Ekelund, Lena
(2011).
Konsumenter om äpple.
Alnarp:
(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology (until 2020), Sveriges lantbruksuniversitet.
LTJ-fakultetens faktablad
; 2011:18
[Factsheet]
![]() |
PDF
3MB |
Abstract
Äpple är en populär frukt som engagerar konsumenterna. Under den svenska äppelsäsongen, i november 2010, utfördes en studie riktad till 375 konsumenter i ett antal stora livsmedelsbutiker i Skåne. Undersökningen genomfördes i butiksmiljö och frågorna i enkäten formulerades på flera olika sätt, för att fånga in attityder och synpunkter rörande äpplenas ursprung och kvalitet. Faktabladet innefattar också en beskrivning av utvecklingen inom konsumtion och produktion. Oavsett hur frågan har formulerats uttrycker man en stark preferens för den svenska frukten. Över 80 procent av konsumenterna i studien anger att de brukar titta efter varifrån äpplena kommer och 70 procent tycker inte att ursprunget framgår tillräckligt tydligt i butiken. Ekologiska äpplen kommer inte högt upp på konsumenternas rangordningslista och äpplena ska inte vara förpackade. Smaken prioriteras högst och konsumenterna anser i hög grad att svenska äpplen är godare än importerade. Trots den uttryckta preferensen för inhemsk frukt har de svenska äpplena bara knappt halva marknaden under sin högsäsong. Om alla led i värdekedjan satsade på smak- och andra kvalitetsförbättringar och butikerna märkte och exponerade den svenska frukten bättre, kanske konsumtionssiffrorna kunde stiga från de stabila 15 kilona per person och år. Detta under förutsättning att det finns tillräckligt med goda, fina svenska äpplen att tillgå.
Authors/Creators: | Fernqvist, Fredrik and Andersson, Mattias and Ekelund, Lena |
---|---|
Title: | Konsumenter om äpple |
Series Name/Journal: | LTJ-fakultetens faktablad |
Year of publishing : | 2011 |
Number: | 2011:18 |
Number of Pages: | 4 |
Place of Publication: | Alnarp |
Publisher: | Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet |
Associated Programs and Other Stakeholders: | SLU/LTJ - Partnership Alnarp Z - SLU - Libray > Odla mera |
Language: | Swedish |
Additional Information: | Fakta från Tillväxt Trädgård |
Publication Type: | Factsheet |
Full Text Status: | Public |
Subjects: | Obsolete subject words > FORESTRY, AGRICULTURAL SCIENCES and LANDSCAPE PLANNING > Area economics (A) Swedish standard research categories 2011 > 4 Agricultural Sciences > 401 Agricultural, Forestry and Fisheries > Horticulture |
Keywords: | Frukt, Konsumtion, Marknad |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-e-90 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-e-90 |
ID Code: | 8108 |
Department: | (LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology (until 2020) |
Deposited By: | Lena Ekelund |
Deposited On: | 09 May 2011 13:28 |
Metadata Last Modified: | 16 Oct 2015 04:00 |
Repository Staff Only: item control page