Home About Browse Search
Svenska


Konsumenter om äpple

Fernqvist, Fredrik and Andersson, Mattias and Ekelund, Lena (2011). Konsumenter om äpple. Alnarp: (LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology, Sveriges lantbruksuniversitet. LTJ-fakultetens faktablad ; 2011:18
[Factsheet]

[img]
Preview
PDF
3MB

Abstract

Äpple är en populär frukt som engagerar konsumenterna. Under den svenska äppelsäsongen, i november 2010, utfördes en studie riktad till 375 konsumenter i ett antal stora livsmedelsbutiker i Skåne. Undersökningen genomfördes i butiksmiljö och frågorna i enkäten formulerades på flera olika sätt, för att fånga in attityder och synpunkter rörande äpplenas ursprung och kvalitet. Faktabladet innefattar också en beskrivning av utvecklingen inom konsumtion och produktion. Oavsett hur frågan har formulerats uttrycker man en stark preferens för den svenska frukten. Över 80 procent av konsumenterna i studien anger att de brukar titta efter varifrån äpplena kommer och 70 procent tycker inte att ursprunget framgår tillräckligt tydligt i butiken. Ekologiska äpplen kommer inte högt upp på konsumenternas rangordningslista och äpplena ska inte vara förpackade. Smaken prioriteras högst och konsumenterna anser i hög grad att svenska äpplen är godare än importerade. Trots den uttryckta preferensen för inhemsk frukt har de svenska äpplena bara knappt halva marknaden under sin högsäsong. Om alla led i värdekedjan satsade på smak- och andra kvalitetsförbättringar och butikerna märkte och exponerade den svenska frukten bättre, kanske konsumtionssiffrorna kunde stiga från de stabila 15 kilona per person och år. Detta under förutsättning att det finns tillräckligt med goda, fina svenska äpplen att tillgå.

Authors/Creators:Fernqvist, Fredrik and Andersson, Mattias and Ekelund, Lena
Title:Konsumenter om äpple
Series/Journal:LTJ-fakultetens faktablad (11465736)
Year of publishing :2011
Number:2011:18
Number of Pages:4
Place of Publication:Alnarp
Publisher:Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet
Associated Programs and Other Stakeholders:SLU/LTJ - Partnership Alnarp
Z - SLU - Libray > Odla mera
Language:Swedish
Additional Information:Fakta från Tillväxt Trädgård
Publication Type:Factsheet
Full Text Status:Public
Subjects:Obsolete subject words > FORESTRY, AGRICULTURAL SCIENCES and LANDSCAPE PLANNING > Area economics
(A) Swedish standard research categories 2011 > 4 Agricultural Sciences > 401 Agricultural, Forestry and Fisheries > Horticulture
Keywords:Frukt, Konsumtion, Marknad
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-e-90
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-e-90
ID Code:8108
Department:(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology
Deposited By: Lena Ekelund
Deposited On:09 May 2011 13:28
Metadata Last Modified:16 Oct 2015 04:00

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits