Home About Browse Search
Svenska


Konsumenter om lök

Fernqvist, Fredrik and Andersson, Mattias and Ekelund, Lena (2011). Konsumenter om lök. Alnarp: (LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology, Sveriges lantbruksuniversitet. LTJ-fakultetens faktablad ; 2011:20
[Factsheet]

[img]
Preview
PDF
293kB

Abstract

Inom ramen för projektet Tillväxt Trädgård har 316 konsumenter intervjuats om deras vanor och attityder gentemot lök. Resultaten visar att det finns ett stort intresse för lök och också att det är en produkt som är viktig i kosthållet. Att lök är en viktig ingrediens i maten håller man i hög grad med om, liksom att det är viktigt att butiken har ett stort utbud av lök och att det är intressant med nya sorter. I attitydfrågorna framkom att det finns en starkt uttalad preferens för svenskodlad och närproducerad lök och inhemsk odling har också en stor marknadsandel. Samtidigt kan man höja ett varningens finger för att konsumenterna inte tittar efter ursprunget. Bara en dryg tredjedel av respondenterna anger att de tittar efter varifrån löken kommer. Att löken är svenskodlad är också betydligt viktigare än att den är ekologiskt odlad. Tre av fyra konsumenter föredrar här svenskodlat. Att löken ser fräsch ut prioriteras högt. Mjuk och möglig lök är de i särklass vanligaste orsakerna till missnöje med den lök man köper. Dessa kvalitetsbrister är en signal till branschen och handeln att se över sitt kvalitetsarbete. Konsumenterna säger sig föredra lök i lösvikt. Utvecklingen går dock mot mer produktutveckling och ett utökat sortiment, inte sällan under butikens eget varumärken, och förpackad lök i olika former blir allt vanligare.

Authors/Creators:Fernqvist, Fredrik and Andersson, Mattias and Ekelund, Lena
Title:Konsumenter om lök
Series/Journal:LTJ-fakultetens faktablad (11465736)
Year of publishing :2011
Number:2011:20
Number of Pages:4
Place of Publication:Alnarp
Publisher:Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet
Associated Programs and Other Stakeholders:SLU/LTJ - Partnership Alnarp
Z - SLU - Libray > Odla mera
Language:Swedish
Additional Information:Fakta från Tillväxt Trädgård. - Nedladdning av posten som tidigare fanns som en dubblett i Epsilon: 172 (dubbletten publicerades 19 Aug 2014 och togs bort 7 Apr 2015)
Publication Type:Factsheet
Full Text Status:Public
Agris subject categories.:E Economics, development, and rural sociology > E70 Trade, marketing and distribution
E Economics, development, and rural sociology > E73 Consumer economics
J Handling, transport, storage and protection of agricultural products > J10 Handling, transport, storage and protection of agricultural products
Subjects:Obsolete subject words > SOCIAL SCIENCES > Business and economics > Business studies
Agrovoc terms:onions, food quality, consumer behaviour, agricultural economics, marketing
Keywords:lök, grönsakskonsumtion, konsumentundersökning, marknadsutveckling
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-e-132
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-e-132
ID Code:8193
Department:(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology
Deposited By: Lena Ekelund
Deposited On:21 Jun 2011 07:01
Metadata Last Modified:16 Oct 2015 04:00

Repository Staff Only: item control page