Fernqvist, Fredrik and Andersson, Mattias and Ekelund, Lena
(2011).
Konsumenter om lök.
Alnarp:
(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology, Sveriges lantbruksuniversitet.
LTJ-fakultetens faktablad
; 2011:20
[Factsheet]
![]() |
PDF
293kB |
Abstract
Inom ramen för projektet Tillväxt Trädgård har 316 konsumenter intervjuats om deras vanor och attityder gentemot lök. Resultaten visar att det finns ett stort intresse för lök och också att det är en produkt som är viktig i kosthållet. Att lök är en viktig ingrediens i maten håller man i hög grad med om, liksom att det är viktigt att butiken har ett stort utbud av lök och att det är intressant med nya sorter. I attitydfrågorna framkom att det finns en starkt uttalad preferens för svenskodlad och närproducerad lök och inhemsk odling har också en stor marknadsandel. Samtidigt kan man höja ett varningens finger för att konsumenterna inte tittar efter ursprunget. Bara en dryg tredjedel av respondenterna anger att de tittar efter varifrån löken kommer. Att löken är svenskodlad är också betydligt viktigare än att den är ekologiskt odlad. Tre av fyra konsumenter föredrar här svenskodlat. Att löken ser fräsch ut prioriteras högt. Mjuk och möglig lök är de i särklass vanligaste orsakerna till missnöje med den lök man köper. Dessa kvalitetsbrister är en signal till branschen och handeln att se över sitt kvalitetsarbete. Konsumenterna säger sig föredra lök i lösvikt. Utvecklingen går dock mot mer produktutveckling och ett utökat sortiment, inte sällan under butikens eget varumärken, och förpackad lök i olika former blir allt vanligare.
Authors/Creators: | Fernqvist, Fredrik and Andersson, Mattias and Ekelund, Lena |
---|---|
Title: | Konsumenter om lök |
Series/Journal: | LTJ-fakultetens faktablad (11465736) |
Year of publishing : | 2011 |
Number: | 2011:20 |
Number of Pages: | 4 |
Place of Publication: | Alnarp |
Publisher: | Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet |
Associated Programs and Other Stakeholders: | SLU/LTJ - Partnership Alnarp Z - SLU - Libray > Odla mera |
Language: | Swedish |
Additional Information: | Fakta från Tillväxt Trädgård. - Nedladdning av posten som tidigare fanns som en dubblett i Epsilon: 172 (dubbletten publicerades 19 Aug 2014 och togs bort 7 Apr 2015) |
Publication Type: | Factsheet |
Full Text Status: | Public |
Agris subject categories.: | E Economics, development, and rural sociology > E70 Trade, marketing and distribution E Economics, development, and rural sociology > E73 Consumer economics J Handling, transport, storage and protection of agricultural products > J10 Handling, transport, storage and protection of agricultural products |
Subjects: | Obsolete subject words > SOCIAL SCIENCES > Business and economics > Business studies |
Agrovoc terms: | onions, food quality, consumer behaviour, agricultural economics, marketing |
Keywords: | lök, grönsakskonsumtion, konsumentundersökning, marknadsutveckling |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-e-132 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-e-132 |
ID Code: | 8193 |
Department: | (LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology |
Deposited By: | Lena Ekelund |
Deposited On: | 21 Jun 2011 07:01 |
Metadata Last Modified: | 16 Oct 2015 04:00 |
Repository Staff Only: item control page