översikt över teknikläget samt drivkrafter och begränsningar för framtida utveckling
Larsson, Gunnar
(2012).
Hybridisering av mobila maskiner.
Uppsala:
(NL, NJ) > Dept. of Energy and Technology, Sveriges lantbruksuniversitet.
Rapport / Institutionen för energi och teknik, SLU
; 43
[Report]
![]() |
PDF
1MB |
Abstract
Denna rapport är en förstudie av faktorer som påverkar hybridisering av mobila maskiner. Studien har omfattat drivkrafter och begränsande faktorer för hybridisering samt en överblick av det nuvarande läget gällande forskning och utveckling inom området samt kommersialisering av hybridfordon.
Icke-väggående hybridfordon har till viss del samma för- och nackdelar som väggående hybridfordon. Detta gäller t.ex. minskad bränsleförbrukning och minskade utsläpp på
bekostnad av ökade tillverkningskostnader. Samtidigt skiljer de sig inom andra områden. Detta gäller t.ex. i tekniskt hänseende där högt vridmoment vid låga hastigheter och ökad kontrollerbarhet är viktiga fördelar för hybridfordon, samtidigt som fordonen används i en tuffare miljö än vägfordon vilket kan göra hybridisering svårare. Hybridernas ekonomiska konkurrenskraft påverkas positivt av den ökade produktivitet som följer av det höga vridmomentet vid låga hastigheter, samtidigt är möjligheterna till grön PR begränsande jämfört med vägfordon.
Med undantag för vissa mindre sektorer (som gaffeltruckar) befinner sig hybridfordonen i en introduktionsfas för mobila maskiner. Många olika typer av topografier (serie, parallell, kombinationer), lagringsmedier (batterier, superkondensatorer) och styrregler prövas och få entydiga trender finns för dessa faktorer. Däremot är det relativt entydigt för vilka fordonsdelar som eldrift främst används. För grävmaskiner är det rotationen av överkroppen som främst elektrifieras, medan det för hjullastare är hjuldrivlinan som elektrifieras. Uppgifter om hur mycket bränsleförbrukningen kan minska varierar betydligt mellan olika forskargrupper och tillverkare, beroende på variation i hybridiseringsgrad, arbetscykel m.m.
Utveckling av fordon drivna med bränsleceller förekommer inom gaffeltruckssektorn, men är i övrigt begränsat till konceptfordon och liknande.
Authors/Creators: | Larsson, Gunnar | ||||
---|---|---|---|---|---|
Title: | Hybridisering av mobila maskiner | ||||
Subtitle: | översikt över teknikläget samt drivkrafter och begränsningar för framtida utveckling | ||||
Alternative abstract: |
| ||||
Series Name/Journal: | Rapport / Institutionen för energi och teknik, SLU | ||||
Year of publishing : | 2012 | ||||
Number: | 43 | ||||
Number of Pages: | 66 | ||||
Place of Publication: | Uppsala | ||||
Publisher: | Institutionen för energi och teknik, Sveriges lantbruksuniversitet | ||||
ISSN: | 1654-9406 | ||||
Language: | Swedish | ||||
Publication Type: | Report | ||||
Article category: | Other scientific | ||||
Full Text Status: | Public | ||||
Agris subject categories.: | N Machinery and buildings > N01 Agricultural engineering N Machinery and buildings > N20 Agricultural machinery and equipment | ||||
Subjects: | (A) Swedish standard research categories 2011 > 2 Engineering and Technology > 201 Civil Engineering > Transport Systems and Logistics (A) Swedish standard research categories 2011 > 2 Engineering and Technology > 203 Mechanical Engineering > Energy Engineering (A) Swedish standard research categories 2011 > 4 Agricultural Sciences > 405 Other Agricultural Sciences > Other Agricultural Sciences not elsewhere specified | ||||
Keywords: | hybridisering, elektricitet, teknikbeskrivning, mobila maskiner, arbetsmaskiner, grävmaskiner, bulldozer, hjullastare, grävlastare, gaffeltruckar, jordbruksmaskiner, traktorer, skördetröskar, fälthackar, skogsmaskiner, skotare, skördare, hälsa, ekonomi, prestanda, fordonsgeometri, energianvändning, lagstiftning | ||||
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-e-559 | ||||
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-e-559 | ||||
ID Code: | 8935 | ||||
Faculty: | NL - Faculty of Natural Resources and Agricultural Sciences (until 2013) | ||||
Department: | (NL, NJ) > Dept. of Energy and Technology | ||||
External funders: | Trafikverket | ||||
Deposited By: | Dr Gunnar Larsson | ||||
Deposited On: | 12 Jun 2012 12:00 | ||||
Metadata Last Modified: | 08 Sep 2017 10:45 |
Repository Staff Only: item control page