Home About Browse Search
Svenska


Konsumenter om klimat, mat och klimatmärkning

Ekelund Axelson, Lena and Persson, Katarina (2012). Konsumenter om klimat, mat och klimatmärkning. Alnarp: (LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology, Sveriges lantbruksuniversitet. LTJ-fakultetens faktablad ; 2012:29
[Factsheet]

[img]
Preview
PDF
601kB

Abstract

Intresset för hur maten framställs, vilka miljöeffekter den orsakar och varifrån den kommer är ett stort hos konsumenterna. Inte minst klimatfrågen är en miljöfråga som engagerar. En mängd olika märkningar och varumärken på marknaden försöker underlätta konsumentens val. I denna studie specialstuderas konsumenternas inställning till klimat, mat och klimatmärkning. Genom undersökningen ville vi få en bild av hur man ser på klimatfrågan och hur konsumenter försöker lösa frågan genom sina val av livsmedel. Som konsument tycker man att en klimatmärkning av livsmedel vore bra. Svenskt Sigill och KRAV är kända men har mycket att arbeta för när det gäller att kommunicera vad märkningarna står för och Carbon Footprint är tämligen okänd. Tre av fyra av de 184 konsumenterna ansåg att man bör ändra på sina matvanor för att bromsa klimatförändringen; framförallt genom att köpa mer närproducerad mat, köpa mat efter säsong och undvika att slänga mat.

Authors/Creators:Ekelund Axelson, Lena and Persson, Katarina
Title:Konsumenter om klimat, mat och klimatmärkning
Series/Journal:LTJ-fakultetens faktablad (11465736)
Year of publishing :2012
Number:2012:29
Number of Pages:4
Place of Publication:Alnarp
Publisher:Fakulteten för landskapsplanering, trädgårds- och jordbruksvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet
Associated Programs and Other Stakeholders:SLU/LTJ - Partnership Alnarp
Z - SLU - Libray > Odla mera
Language:Swedish
Additional Information:Fakta från Parnerskap Alnarp. - Nedladdning av posten som tidigare fanns som en dubblett i Epsilon: 424 (dubbletten publicerades 15 augusti 2013 och togs bort 2 juni 2015)
Publication Type:Factsheet
Full Text Status:Public
Agris subject categories.:E Economics, development, and rural sociology > E70 Trade, marketing and distribution
Subjects:Obsolete subject words > SOCIAL SCIENCES > Business and economics > Business studies
Obsolete subject words > FORESTRY, AGRICULTURAL SCIENCES and LANDSCAPE PLANNING > Plant production > Horticulture
Agrovoc terms:vegetables, consumer survey, product labelling, labelling control, climatic change
Keywords:Klimatmärkning, Konsumentundersökning, Grönsaker
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-e-829
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-e-829
ID Code:9377
Faculty:LTJ - Faculty of Landscape Planning, Horticulture and Agricultural Science (until 2013)
Department:(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology
Deposited By: Lena Ekelund
Deposited On:15 Jan 2013 15:04
Metadata Last Modified:16 Oct 2015 04:00

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits